center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Lejárt a pr-os szóvirágok ideje
Hat tipp, hogy mitől lesz hatékony a céges blog?  HVG, 2006. december 11.

A felmérések szerint a legtöbb vásárló olyan közvetlen kapcsolatot szeretne kialakítani a kereskedőkkel, mint a múltban. Kevés az olyan sikeres marketinges, akinek jut ideje arra, hogy szóra méltassa terméke vagy márkája iránt mutatott lelkesedést. Cikkünkben felvázoljuk, milyen előnyökre tehet szert, aki napi néhány percet szán arra, hogy beszélgessen a vásárlóival. Napjainkban az udvarias távolságtartásra kényszerítő hipermarketek korát éljük. A vásárlók néha már szándékosan is elkerülik a mechanikus működésű cégeket, melyek valószínűleg azért jöttek létre, hogy minket, vevőket karnyújtásnyi távolságban tartsanak. Azonban ha egy cég mégis foglalkozik a vásárlóit, az busásan megtérül.
 
Néhány vállalat már felismerte ezt a tendenciát és alkalmazni kezdett számos olyan mérhető módszert melyek segítségével – az interneten keresztül - direktben képes kommunikálni piacával. A blogok terjedési sebessége reálisan tükrözi, hogy a közvetlen kommunikációnak mekkora a szerepe. A személyes társalgást az ügyfelek elvárják és a vevőjelöltek is jó néven veszik. Különösen akkor hat rájuk pezsdítően, ha éppen egy olyan régi üzleti kapcsolatból próbálnak meg kiszállni, mely nem elégíti ki igényeiket.  Az összes piacépítésbe fektetett pénz és energia feleslegesnek tűnhet, ha nem követi megfelelő direkt marketing társalgás, melyhez a legtökéletesebb platformot a blogok nyújtják. Egyértelműen kitűnik, hogy egyes vállalatok valószínűleg azért blogolnak, mert az most nagy divat, míg másokon világosan látszik, megértették, hogy egy ilyen program elsődleges célja megmutatni a piacnak, hogy figyelünk rá és kíváncsiak vagyunk a véleményére. De hogyan lehet jól csinálni?

Az értelmes hozzászólások és kérdések megválaszolása csak az első lépés. A következőkben bemutatunk néhány technikát, melyeket ha alkalmazunk blogunkban, akkor vásárlóink biztosak lesznek benne, hogy számunkra fontos a véleményük:

1.  Vegyük figyelembe a hozzászólók ötleteit!
Ha egy vásárló egy új termékre vagy az üzlet fejlesztésére vonatkozó ötletet tesz közzé a blogunkban, akkor mutassuk meg a többieknek is, hogy valóban fontolóra vesszük azt. Amennyiben a cégünk például piros gumilabdákat gyárt és egy vásárlónk megjegyzi a blogunkban, hogy ő sárga labdát szeretne, akkor ne hagyjuk figyelmen kívül a hozzászólását. Magyarázzuk el neki, hogy miként fogjuk felvetni az ötletét a következő vezetőségi meetingen, és ha nem tudunk foglalkozni az ötletével, akkor azt is írjuk le, hogy miért nem. Minden esetben mondjunk igazat.

2.  Vonjuk be a blogolásba vállalatunk más szakértőit is!
Ha egy olyan kérdés merül fel, amit mi képtelenek vagyunk megválaszolni, akkor vonjunk be egy kollégát aki szakértő az ügyben. A labdás példánál maradva, a helyes választ lehet, hogy egy beszerző kollégánk tudja megadni, miszerint a sárga festék sokkal drágább mint a piros és ha úgy döntünk, hogy sárga labdákkal is betörünk a piacra, valószínűleg többe fognak kerülni mint a piros labdák. Mely tény közlése után nem biztos, hogy vásárlónk továbbra is kitart sárga labda vásárlási szándéka mellett.

3.  Mutassuk meg, hogyan oldjuk meg a felvetődő problémákat!
Nyugtázzunk minden problémát, de ami a legfontosabb írjuk is le, hogy milyen akcióba kezdünk, hogy kijavítsuk a dolgot. A leginkább bizalomépítő megoldás, ha a blogban beszámolunk arról is, ha már megoldódott az eset. Fontos, hogy az olvasók képesek legyenek nyomon követni a történéseket. Ha azonban egy probléma felvetést még válaszra sem méltatjuk, vagy reagálunk rá valamit, de azt nem követi akció, az rendkívül romboló hatással bír a cégről kialakult képet illetően.

4. Hivatkozzunk külsős blogok hozzászólásaira!
A linkek a blogszféra fizetőeszközei. Minél több olyan külsős, független blogra linkelünk és kérünk viszont linket mely termékeinkkel vagy cégünkkel foglalkozik, annál magasabb értékkel bírunk majd vásárlóink szemében. Arról nem beszélve, hogy külsős forrásokkal is alátámasztjuk a véleményünket, mely elengedhetetlen szempont a bizalom megerősítéséhez és a folyamatos társalgás fenntartásához. Számos olyan (főként külföldi) példát találhatunk, hogy egy cég több blogot is üzemeltet – például egy marketinges, egy ügyfélszolgálatos és egy termék használati ötletek blogot. Az ilyen rendszernek az is előnye, hogy a linkek segítségével bármely témához könnyen hozzákapcsolhatunk egy kiegészítő információt így az olvasók rengeteg dolgot megtudnak cégünkről, ami szintén image építő jelleggel bír.

5. Hagyjunk fel a „vállalati” szöveggel!
A legtöbb céges blog általában jól végzi a dolgát és minimálisra csökkenti a marketing szövegeit. De azért imitt-amott találni néhány mondatot, melyek úgy hangzanak mintha egy PR kampány részei lennének. A legjobb vállalati blogok vidám stílusban kommunikálnak, abban a hangnemben, mintha az olvasó és a blogot író egy koktél partin beszélgetne. És ez működik. Hogy miért? Az emberek már besokalltak a marketinges szövegektől melyeket a hirdetésekben alkalmaznak. Nem akarnak többet.

Ami a blogokat szavahihetővé és valódivá teszi az a hangnemük amit megütnek. Az olvasók azonnal felismerik ha egy reklámkampány részét olvassák a blogban és habozás nélkül reagálnak is rá. Amikor blogot írunk, valódi emberi kommunikációban gondolkozzunk – ami egy csésze kávé mellett zajlik - ne pedig PR-os szóvirágokban.

A blogolvasók félelmetes trükkökkel rendelkeznek a hamisítók kiirtására. Amikor egy honlap azt állítja magáról, hogy egy hivatalos vállalati blog és közben kiderül, hogy a blog szövegeit egy külsős PR cég írja, azt az olvasók hamar kiszagolják. A legjobb esetben a bloggal egyszerűen nem foglalkoznak többé. Rendkívül sok cég blogol anélkül, hogy tudná miért. Valószínűleg a blogot egy olyan formátumnak tartják, mely segít a marketinges üzeneteik kontrollált közvetítésében.

Azonban azok akik megértik, hogy az emberek miért használják a közösségi médiát, azt is megértik, hogy miért blogolnak: a piac maga a kommunikáció és a blog az egyik olyan eszköz, melyen keresztül direktben kommunikálhatunk a piaccal. Néha a cégek ezt szem elől tévesztik.

A blogolás valódi lényege a társalgás folyamatos fenntartása, mely kommunikáció során az olvasó és a blogot író figyelnek egymásra és véleményüket egy értelmes párbeszéd formájában írják le. Ha ezt nem tévesztjük szem elől, akkor blogunk sikeres lesz.

Forrás: http://www.internet.marketing.hu
Lejárt a PR-os szóvirágok ideje. Hat tipp, hogy mitől lesz hatékony a céges blog?  HVG, 2006. december 11.